Kas ir franšīze?

Lai gan bieži dzirdēts par franšīzi, tās veidiem, uzņēmumiem, kas darbojas caur franšīzi, utt., nereti šis vārds paliek neskaidrs vai ir izmantots tik bieži, ka rodas aizdomas par tā lietojuma pamatotību. Īsi izsakoties, franšīze ir uzņēmējdarbības veids, kurā kāds lielāks uzņēmums piešķir ieinteresētam uzņēmējam tiesības piedalīties viņa biznesā, izmantojot jau gatavu brendu, uzņēmējdarbības modeli, pakalpojumu un preču kvalitātes standartus un citas lietas pēc iepriekš noteiktiem nosacījumiem.

Franšīze ir populāra, jo tā parasti ir balstīta uz pārbaudītu brendu, pakalpojumiem un kvalitāti. Frančīzes kā uzņēmējdarbības veida saknes meklējamas 19. gadsimtā ASV uzņēmumā Singer Sewing Machine Company, kas piedāvāja ekskluzīvas tiesības realizēt savas šujmašīnas noteiktos ASV apgabalos apmaiņā pret atlīdzību. Latvijā vieni no pirmajiem frančīzi piedāvāja auto uzpildes staciju īpašnieki Neste un Shell. Latvijā franšīze visbiežāk tiek piekopta mazumtirdzniecībā, sabiedriskajā ēdināšanā un citās biznesa sfērās. Starp pazīstamākajiem franšīzes devējiem Latvijā jāmin Narvesen, Statoil, Elvi, TurKebab un citi. Jāatceras, ka ne visas šo uzņēmumu filiāles ir frančīzes – šie uzņēmumi vienkārši ir pazīstami frančīžu devēji.

Franšīzes ieguvumi

Izvēloties darboties ar franšīzi, uzņēmējiem tiek dota piekļuve neskaitāmiem labumiem, piemēram:

  • Darbs ar uzticamu zīmolu (mazāki reklāmas uzdevumi);
  • Pārbaudīts biznesa modelis (drošākas investīcijas, nekā sākot jaunu uzņēmumu);
  • Noteikti priekšraksti, pēc kuriem darboties (nav jāiegulda nauda biznesa modeļa izstrādē utt.);
  • Pieredzes apmaiņa (frančīzes devējam ir pienākums, jā, arī ieinteresētība neformāli palīdzēt frančīzes ņēmējam, vadot frančīzes uzņēmumu).

Kāpēc kļūt par franšīzes devēju?

Franšīze, ir populārs uzņēmējdarbības veids, jo tā paver praktiski neierobežotas peļņas un investīciju iespējas, kā arī atver uzņēmumu ārzemju tirgiem. Franšīzes devēji parasti pieprasa franšīzes noslēgšanas maksu, kā arī noteiktu apjomu no ikmēneša ienākumiem, taču bieži tiek prasīti abi. Piemēram, McDonalds franšīze maksā 750 tūkstošus ASV dolāru, turklāt par paša līdzekļiem (vismaz 25% no darījuma summas, ja pārējais tiek finansēts) jāiegādājas restorāns. Tāpēc lielākās franšīzes noteikti nav lēts prieks, turklāt, lai gan lielā mērā panākumus garantē uzņēmuma darbības rezultāti citviet, arī franšīžu uzsākšanai nepieciešama zināma biznesa prātība, jo pašiem jādomā par uzņēmuma telpām, to atbilstību uzņēmuma darbības raksturam, un daudzām, daudzām citām lietām.

Nordcard

Piedalīties diskusijā par šo rakstu:

Copyright © 2017 Ātrais kredīts, visas tiesības paturētas.